Medlem av Norgeseliten logo

  1. Hjem
  2. Lokale tjenester
  3. Ladeuttak for el-bil
  1. Hjem
  2. Lokale tjenester
  3. Ladeuttak for el-bil

Det er særlig tre ting som det er greit å sjekke og tenke gjennom før du installerer lader for elbil hjemme.

  1. Hvilket reelt behov har du for ladekapasitet?
  2. Den som utløser behov for tiltak i strømnettet må også ta kostnadene med oppgradering.
  3. Det er viktig å sjekke at det elektriske anlegget i huset er i god stand.

Hvilken effekt trenger du/hvilken kapasitet har du?

Type kontakt/plugg
Volt/ampereEffekt
Standard plugg (Kontinental Europa)230 V  /  13 A3,0 kW
IEC 60309 Blått - adapter230 V  /  32 A7,4 kW
IEC 60309 Rødt - adapter400 V  /  16 A11 kW
IEC 62196 type 2230 V  /  16 A3.7 kW
IEC 62196 type 2230 V  /  32 A7,4 kW
IEC 62196 type 2400 V  /  16 A11 kW
IEC 62196 type 2400 V  /  32 A22 kW

 

Ta kontakt med oss for å høre hvilke muligheter du har hjemme.

 

Lading hjemme med el-bil

Normalt kan en elbil lades med en vanlig 16 ampere kurs, med en dedikert sikring i sikringsskapet og en mulighet til å henge opp ladekabelen.
 Du må selvsagt regne med at det tar noen timer å lade, men med litt planlegging er ikke det noe problem. De fleste lader om natten, slik at batteriet er fullt hver morgen. Stort sett er daglig kjørelengde kort i forhold til bilens rekkevidde med fullt batteri. Har du lang vei til jobb, bør du kanskje sjekke om det er mulig å etterfylle i løpet av arbeidsdagen.

 

Raskere lading med den nye elbilkontakten

På sikt vil den nye elbilkontakten Type 2 bli standard, også hjemme. Denne er mer robust enn vanlig stikkontakt, men den krever også at ladeuttaket leverer mer strøm. Dersom du vurderer å skaffe deg elbil, er det kanskje lurt å overveie eget ladeuttak med fastmontert kabel eller uttak for den nye elbilkontakten. En slik ladestasjon koster i underkant av 10 000 ferdig montert, og det må gjøres av en elektriker. Nye elbilmodeller har mulighet for raskere lading ved bruk av høyere strømstyrke. Derfor er det viktig å være klar over at lading av elbiler i enkelte tilfeller kan føre til uønskede konsekvenser for strømnettet.

 

Vi sjekker det elektriske anlegget først

Det er viktig at det elektriske anlegget er i god stand, slik at varmgang og personskader unngås. Lading av elbiler foregår over lengre tidsrom med samme effekt. En kontroll av det elektriske anlegget for å unngå brannfarlig varmgang er derfor å anbefale. Alle kabler og komponenter fram til ladeuttaket må være dimensjonert for å tåle den aktuelle ladestrømmen.


Bruk:

•Følg produsentens anvisninger om sikker bruk.
•Bruk original ladekabel eller en kabel med tilsvarende egenskaper.
•Unngå bruk av skjøteledninger – ladekabel skal plugges direkte mellom bil og kontakt.
•Dersom ladekabel har påmontert ladeboks (Mode 2 - ladeelektronikk) må boksen ikke henge i kontakten da dette vil skade kontakten og gi varmgang.
•Ved lading må bruker av elbil sikre at ladekabel ikke er i veien for fotgjengere eller kan bli skadet av trafikk.
•Elektriske kontakter og plugger må beskyttes mot vann, snø og saltsprut for å unngå korrosjon og dårlig kontakt.  Lokk på ladekontakt må lukkes etter bruk.
•Ikke bruk ladekabel som har synlige skader eller korrosjon på plugg (støpsel) og kontaktpinner. Dette kan skade kontakten og være en fare for andre som skal lade fra samme kontakt.

 

Vedlikehold:

•Følg produsentens anvisninger om vedlikehold.
•Ladekabel, plugger og kontakter må sjekkes jevnlig for synlige skader, sprekker og tegn til v